OSA – Organisatorisk och Social arbetsmiljö, 1 dag


Den här utbildningen hjälper dig att sätta dig in i reglerna om organisatorisk och social arbetsmiljö och visar hur du kan jobba praktiskt med frågorna på ett framgångsrikt sätt.


Det handlar om områden som stress, arbetssätt, mobbning och konflikter. Tvärtemot vad många tror är det sådant som oftast varken kan eller bör försöka lösas på individnivå, utan snarare kräver en översyn av själva arbetsplatsen och hur arbetet är organiserat.


Genom övningar och diskussioner lär du dig mer om lagar, regler och ansvar och du får med dig användbara metoder och konkreta verktyg.


Efter utbildningen ska deltagaren:


- ha kunskap om vilka krav som ställs i föreskrifterna
- ha kunskaper om organisatoriska och sociala arbetsmiljöfaktorer och förståelse för hur dessa frågor kan integreras i ett systematiskt arbetsmiljöarbete
- ha förståelse för hur mål kan sättas
- kunna ta fram rutiner
- ha en konkret verktygslåda för hur undersökningar, bedömningar, åtgärder och kontroll av den organisatoriska arbetsmiljön kan göras.


Målgrupper
Chefer, skyddsombud och andra som har en roll i arbetsmiljöarbetet.